Bali - Lombok deel 1 - Reisverslag uit Batubolong, Indonesië van Stijn en Laura BlomManen - WaarBenJij.nu Bali - Lombok deel 1 - Reisverslag uit Batubolong, Indonesië van Stijn en Laura BlomManen - WaarBenJij.nu

Bali - Lombok deel 1

Blijf op de hoogte en volg Stijn en Laura

12 Oktober 2015 | Indonesië, Batubolong

We zitten ondertussen alweer een week op Bali en Lombok!

Na een topvlucht van iets meer dan 4 uur landden we op Denpasar. Hup vliegtuig uit en in de rij staan om door de douane en controles heen te komen. Ze waren gelijk goed streng en we moesten recht achter elkaar gaan staan. Een man met een hond kwam langs gerend en schreeuwde door de hal heen! Een hele sensatie voor alle toeristen!

Maar gelijk even een pinautomaat opgezocht op het vliegveld. We waren gelijk miljonair, 1 euro is namelijk ongeveer 16.000 Rupiah.

De eerste twee nachten had Stijn voor zijn verjaardag gekregen van zijn ouders. We zaten in het plaatsje Sanur (zuiden van Bali), niet ver van het vliegveld. Super relaxte sfeer daar met drie zwembaden en een mooie bungalow. Onwijs aardige mensen daar! We kwamen rond 17 uur aan, dus gelijk nog even een duik genomen. 's Avonds heerlijk Balinees gegeten. Nu al veel beter dan in Hong Kong, waar alles op pudding leek! We stapten het restaurantje uit en zagen gelijk de klapper van de week, twee brommertjes klapten vol op elkaar. Gelukkig hadden ze niks, opstaan en weer verder!

Later kwamen we uit bij de Casablanca bar waar volop live muziek werd gespeeld op de plug in play monday avond!!! Super gezellig daar en een hele goede band!

De volgende dag hadden we het strand verkend en een heerlijk ligbedje gepakt. Lekker een relaxt dagje, vooral goed voor de voetjes want die hadden al aardig wat km in de benen. In de avond weer op pad geweest en kregen gelijk de tip om naar de lokale markt te gaan. Ongeveer 15 min lopen van het hotel was een kleine markt met veel eten en spulletjes. Toch maar wel bij een restaurantje gegeten voor onze maag! Weer heerlijk Balinees! Ja na deze avond wisten we het zeker, we komen rond en gezond thuis! Haha. Nee we eten niet zoveel, veel minder dan wanneer je 2 wk op vakantie gaat, anders komt het niet goed met ons.

De volgende dag wilden we richting Ubud. Een grote bekende plaats in het binnenland, waar veel te doen is. Hier begon het avontuur pas echt. We moesten van Sanur naar Ubud en hadden nog geen vervoer en ook geen slaapplaats.

Voor het hotel met een taxichauffeur (zijn er mega veel) onderhandeld en voor nog geen 10 euro zaten we in Ubud. (Bijna een uur rijden). Opvallend is dat er geen bussen o.i.d. rijden. Hele jonge kinderen rijden daarom ook al scooter.

Midden in het centrum werden we afgezet en daar stonden we met onze rugtassen. Met 35+ graden opzoek naar een slaapplaats. We hadden wel een klein beetje op internet gekeken, dus die hadden we gelukkig snel gevonden. Voor wel 15 euro per nacht inclusief ontbijt en zwembad hadden we een hotelletje voor 3 nachten. Aan de Monkey Forest street, dus lekker centraal gelegen. 'S middags gelijk even een kijkje genomen bij de Monkey Forest! Mooi park met allemaal aapjes. Waren super sociaal en je kon er zo tussen gaan zitten. Wel een beetje uitgekeken, voordat we gelijk hondsdolheid o.i.d. hebben. 's Avonds zijn we het stadje in geweest! Tot nu toe elke avond Bintang Radler, super lekker! Zelfs Laura aan het bier. Waren in een leuk cafeetje waar een soort Bob Marley aan het zingen was. Een oude vrouw trok iedereen de dansvloer op.

De volgende dag (8 oktober) hebben we een scooter gehuurd. In Bali rijden er super veel scooters. Als je aankomt in Denpasar denk je, dat gaan wij niet doen! Wat een gekkenhuis. Maar het valt best mee, goed opletten en links van de weg rijden! Kunnen we vast oefenen voor Australië. Nog geen 50m bij ons hotel hadden we een scooter voor 4 euro. Een kaart erbij, dus ready to go. Veel leuker om alles zelf te verkennen vinden wij. Hebben deze dag 100 km gereden, klein stukje haha. Zijn naar rijstvelden geweest midden op het platteland, zag er prachtig uit. Mensen waren daar gewoon aan het werk en we waren de enige toeristen. Ubud is wel erg toeristisch. Volgens ons gaat bijna iedereen er wel heen voor een paar nachtjes. Nu is het nog niet eens hoogseizoen, moet je nagaan. Daarna zijn we doorgereden naar de Batur vulkaan. Super gaaf om te zien. Vervolgens volgens een iets alternatieve route (beetje verdwaald) terug naar Ubud. Geen verkeersborden, dus door te vragen kom je er wel! Hele leuke dag en veel gezien.

Het is trouwens echt bizar wat mensen allemaal meenemen op een scooter. Hele volksverhuizing soms! 2,3,4 of 5 personen op een scooter, het maakt allemaal niet uit.

De volgende dag hebben we lekker bij het zwembad gelegen en rond 3 uur zijn we richting de Ubud market gegaan. Erg leuk om te zien, een hele straat voor met allemaal lokale spulletjes. Daarna zijn we bij het Ubud Paleis naar binnen gegaan. Een hele groep kindertjes kreeg daar dansles. Ze oefenden de lokale dans van de bevolking die bij het geloof hoort. 's Avonds heerlijk op een bankje gezeten bij de loungebar Shisha XL met live muziek.

De volgende dag wilden we naar Lombok. Een hele aardige taxichauffeur bracht ons naar Padangbai, de haven van Bali. Ongeveer 1,5 uur rijden. Bij een bekende van hem hebben we kaartjes gekocht voor de boot (goed afdingen hadden we gelezen, dus van 650.000 naar 350.000). Ongeveer 2 uur moeten wachten en daarna 2 uur met de boot, want hij maakte iets een ommetje via Gili.

Toen we aankwamen op Lombok hadden we met 3 Duitsers een taxi gepakt naar Senggigi (60 min). Je zag meteen dat Lombok heel anders is dan Bali, veel minder ontwikkeld. Om 18.00 uur hadden we een slaapplek. Simpel, maar prima. Hier sliepen we 3 nachten. Eerste nacht werden we al wakker van de moskee, haha. Islamitisch hier. Bij het eten liep er trouwens een toerist op klompen. Misschien een boertie uit Holland?

We waren trouwens een beetje onze route aan het plannen. Toen kwamen we erachter dat we bijna een week langer hier hebben dan we dachten, haha. Kunnen dus best wat rustiger aandoen qua reistempo. Vooral Laura moet hier nog erg aan wennen, die crost het liefst binnen een week het hele eiland rond haha. Ander leeftempo krijgen!!! (Beetje zwart bloed)

Volgende dag naar het strand geweest. Senggigi beach was erg druk, het was zondag dus bijna het hele dorp zat daar. Wel leuk om te zien. Allemaal karren vol eten mee. Waren met een paar andere stellen de enige toeristen.

Ondertussen is het vandaag alweer 12 oktober! Vandaag hebben we een scooter gehuurd en zijn we naar de watervallen gereden! Nou ik denk dat we in totaal zo'n 6 uur op de brommer hebben gezeten! Pff zere billen. Lombok is erg heuvelachtig, maar super mooi langs het water op! Vervolgens een stuk door de binnenlanden. Op dit eiland is nog echt te zien hoe de lokale bevolking leeft, heel bijzonder. Het moet ons een beetje aan Afrika denken. Iedereen is aan het koken en overal ruik je rook! Veel mensen hebben wel een paar kippen en een koe aan een touwtje langs de weg. Niet alleen mensen, maar ook paarden hebben het veel beter in Nederland. Staan de hele dag voor zo'n karretje en verplaatsen kilo's aan spullen en eten. Het is op sommige plekken wel echt een rotzooi, mensen gooien alles van zich af. Zal over een paar jaar misschien wel anders zijn. Er hangen namelijk allemaal grote borden van grote resorts die ze gaan bouwen.

Uiteindelijk aangekomen bij de watervallen. We moesten ongeveer 500 trappen naar beneden lopen voordat we bij de eerste waren, al erg mooi om te zien. Vervolgens zei een man dat het 15 min lopen was naar de 2e. Zonder gids zijn we gaan zoeken. Liepen nog wat mensen met gids dus een beetje gevolgd. Zo dit was echt survivallen door de jungle, super gaaf! Geen 15 min hoor! Een pittige wandeling, ook over rotsen en stukken door het water! De watervallen waren echt prachtig! Daar ook nog even gezwommen. Heel indrukwekkend! Toen nog de hele weg terug omhoog en weer terug op het brommertje! Dat was zweten pfoe! Genoeg kcal verbrand dus vandaag. Op de terugweg kwamen we ook nog optochten tegen van de lokale bevolking, geen idee wat dat was.

Nou dit waren onze ervaringen weer tot nu toe! Volop aan het genieten dus! Morgen vertrekken we naar Gili Meno!

Foto's komen zo snel mogelijk, wifi is niet zo goed hier.

Groetjes daar! Liefs van ons!

• 12 Oktober 2015 - 17:01

Jolanda:

Heerlijk om te lezen dat jullie het zo naar je zin hebben genieten met een hele grote G! en leuke foto's!

• 12 Oktober 2015 - 17:30

Guda:

Zo ben er stil van ,mooi verhaal wat een ervaring ,goed dat jullie ook af en toe op de rem trappen ha ff plat op een mooi strandje is ook vakantie

• 12 Oktober 2015 - 19:14

Jeannette Klee:

Goed om te lezen, dat jullie het naar je zin hebben!!
    Geniet er van !!

• 12 Oktober 2015 - 19:14

Jeannette Klee:

Goed om te lezen, dat jullie het naar je zin hebben!!
    Geniet er van !!

• 13 Oktober 2015 - 20:01

Miran:

JAAAAALOERS!!!! Toppertjes, heerlijk om te lezen!

• 14 Oktober 2015 - 16:14

Annie En Jaap :

Beetje laat met lezen maar prachtig om te doen!!! Wat zien jullie veel !! Groeten van ons!!!

• 15 Oktober 2015 - 21:53

Mariska Blom:

Wat gaaf!! Leuk om jullie zo te volgen
    Geniet van jullie mooie reis!!

• 17 Oktober 2015 - 20:21

Henrike:

Super gaaf!! Geniet ervan!!! En idd Lau, beetje rust in de kont krijgen en genieten

• 22 Oktober 2015 - 13:21

Jolanda:

Wat een leuk verhaal weer, ik zie jullie ook helemaal zitten op die brommer !