Australië deel 2 - Reisverslag uit Wolli Creek, Australië van Stijn en Laura BlomManen - WaarBenJij.nu Australië deel 2 - Reisverslag uit Wolli Creek, Australië van Stijn en Laura BlomManen - WaarBenJij.nu

Australië deel 2

Blijf op de hoogte en volg Stijn en Laura

23 November 2015 | Australië, Wolli Creek

We zitten alweer op het vliegveld van Sydney! Tijd om een stukje te plaatsen van ons tweede deel in Australië!

9 november zijn we naar Wilsons Promontory park geweest. We hebben tot 18 november de camper dus nu richting Sydney. Een groot heuvelachtig park met hele mooie stranden. Het was voor het eerst 30 graden dus nog een uurtje op het strand gelegen. Ging bijna een kraai met onze tas ervandoor. Oeps, brutaal beest! 'S avonds geslapen bij de Franklin River. Krekels klonken zo hard dat het gewoon zeer deed aan onze oren, heel apart!

Vanaf deze dag zijn we weer wat meer de binnenlanden ingegaan richting Canberra. Deze dag hebben we 440 km gereden, helemaal de bergen in richting het skigebied van Australië. Allereerst naar Barnsdale, boodschappen gedaan en naar een Infocentre geweest. Wel handig, die heb je in veel plaatsen zitten en hebben info over die regio. Vanaf daar de Great Alpine Road gepakt. Net alsof je in de Alpen rijdt. Heel hoog klimmen en het was ook heel koud! We hebben geslapen vlakbij het plaatsje Bright op een camping. We waren laat (half 7) dus na 5 campings hadden we er 1 waarvan de receptie nog open was.

11 november zijn we naar de Snowey Mountains gereden. Allereerst de berg over bij Mount Beauty en via Kiewa naar Corryong gereden. De man bij het infocentrum gaf ons de tip om bij Tom Groggin camp te gaan slapen midden in de Snowey Mountains. Er schenen veel kangoeroes te zitten. Na een behoorlijke slingerweg waren we er. Bij binnenkomst van het park moest je een ticket kopen om daar te mogen slapen (kun je kiezen uit meerdere plekken). Er waren echt mega veel kangoeroes! Nooit gedacht dat we er zoveel zouden zien, wauw! Ze liepen gewoon om de camper heen. Je mocht hier trouwens ook je paard meenemen. Vanaf einde middag begon het te regenen. Even later droog en Stijn was de enige die het kampvuur aankreeg! Haha! Waren nog wat groepen van scholen of scouting oid. 'S avonds toch nog even buiten gezeten. Daarna werd het noodweer. De hele nacht heeft het keihard geonweerd, nog nooit zulke harde knallen gehoord. Pfoe lig je dan in je campertje!

De volgende dag zijn we richting Thredbo gereden, een bekende wintersportplaats. Een lange slingerweg door de bergen en ja hoor sneeuw gezien! Even door het dorp gereden, maar was helemaal uitgestorven. Lijkt ons gezellig in de winter! Skiliften gingen trouwens wel. Vanaf daar naar Cooma gereden. Het was nog steeds heel slecht weer, dus ja wat moet je doen met die regen? We besloten om door te rijden naar Canberra. Was nog zo'n 150 km. Om 2 uur waren we er dus gauw wat info gevraagd. Hebben daar wat rondgereden en zijn naar het Australian War Museum geweest. Jaaa je leest het goed. Zijn niet van de museummensen, maar het was echt heel mooi. Hele grote vliegtuigen en dingen uit allerlei oorlogen. Daarna nog even de stad in geweest, mooi winkelcentrum. Uiteindelijk geslapen in het dorpje Cotter net buiten Canberra. Weer noodweer 's nachts, niet normaal.

13 november zijn we vroeg weggereden om weer meer richting de zee te gaan. Onderweg gestopt bij een mega shoppingmall. Uiteindelijk aangekomen in het plaatsje Batemans bay. Leuk plaatsje, alleen jammer dat het nog steeds zulk hondenweer was. Eerst rondgereden, mooie route langs de kust. Het regende alleen zo hard dat we bijna niks zagen haha! Daarna in een tentje bij het water gezeten en boodschappen gedaan. 'S avonds geslapen bij Peddy Beach. Hier lopen zelfs kangoeroes op het strand, gek he! Toen we aankwamen bleek dat we weer vooraf moesten boeken. Is wel heel onduidelijk. Een man daar zei dat 's ochtends een ranger langskomt om te checken of je betaald hebt of waar je eventueel bij kunt betalen. Ook gaf een man een paar dagen geleden aan dat als je vroeg weg bent, je waarschijnlijk niemand tegenkomt...

De volgende dag zijn we daarom om half 7 weggereden. En ja, we waren de ranger voor haha! Niemand gezien! Vanaf daar doorgereden naar Dolphin Point. Daar ontbeten en gewacht totdat we dolfijnen zagen... Maar helaas geen dolfijntjes gezien! We dachten misschien hebben we geluk zo vroeg. Soms kun je ook walvissen zien, maar dat is nu niet het seizoen. Vanaf toen heeft het de hele dag alleen maar geregend. Regen, regen en nog eens regen! Hele leuke route langs de kust met leuke dorpjes, maar je kon niet eens de auto uit, dan was je al zeiknat! Verder kun je ook niet zoveel langs de kust. We konden naar de bios 40 km verderop. Nog even een winkelcentrum opgezocht. Waren ze al foto's aan het maken met de kerstman! Einde middag camping gezocht, waren ze allebei vol? Huh? Toen maar het binnenland ingereden naar het plaatsje Roberson. Wat bleek, zat geeneens een camping. Nou dit was onze eerste pechdag! Gevraagd bij de BP en die man gaf ons een tip van een plek waar ook wel eens truckers staan. Gelukkig ondanks de dichte mist gevonden. Het bleek een voetbalveld te zijn! Waren kleedkamers, maar die zaten op slot. Stijn kon het slotje zo ombuigen! Lekker gedoucht in de mannenkleedkamer hahaha. Dat was dan wel weer lachen! Weer netjes op slot gedaan, niemand die het zag. Het was ongeveer 10 graden dus vroeg naar bed in de slaapzak!

15 november zijn we naar de Blue Mountains gereden. Werd al lekker druk die kant op. Een bekend park niet ver bij Sydney vandaan. Even wat info gevraagd bij het begin en rijden maar! Allereerst naar de Wentworth falls. Het was koud, maar wel droog!!! Leuke route gelopen en hadden het er zelfs warm van gekregen! Vanaf daar doorgereden naar het plaatsje Leura! Erg leuk. Toen naar de bekende three sisters. We konden alleen helemaal niks zien door de mist! Normaal kun je km ver om je heen kijken! Weer is wat anders niet? Nou eerst maar doorgereden naar de campeerplaats die we hadden doorgekregen om ff te checken! Leek ons wel handig. Leuke plek midden in de bergen! Eerst een paar haarspeldbochtjes. Toen weer terug naar de grote weg en jaaa we konden weer wat zien! Poging 2, op naar de three sisters en ja hoor daar waren ze! Echt mooi! Nog even wat gedronken en naar de campingplaats gegaan! Was erg druk. Ook veel die in een grote auto slapen! Nou we zijn wel blij met ons campertje. Het is 10 graden, dus als je hele avond buiten moet zitten is ook niet echt een pretje! We hebben elkaar trouwens heel vaak in gemaakt met kaarten (pesten)! Erg goed getraind inmiddels en nog steeds geen ruzie!!!

De volgende dag zijn we vroeg richting de kabelbaan gereden boven de Blue Mountains. Als het mooi en helder weer was wilden we dat graag doen! Met je ticket kun je drie attracties in. De skyway, een grote gondel 270 meter boven de grond. Hiermee heb je een uitzicht over de vallei, super gaaf. Ook nog een gondel naar beneden, waar helemaal een wandelroute was aangelegd. Leek wel een beetje een tropisch woud. Ook heb je daar de stijlste trein ter wereld. Deze gaat maar liefst 52 graden omhoog en is 300 meter lang, dus moet je nagaan. Moesten onszelf best goed vasthouden. Erg gaaf om gedaan te hebben! Er worden vanuit Sydney ook trips georganiseerd naar de Blue Mountains. 'S middags zijn we richting de kust gereden ten noorden van Sydney. We hadden een camping via de TomTom ingetikt. Nou twee keer kwamen we op een open veld, maar geen camping hoor. Die TomTom heeft wel vaker van die rare fratsen. Daardoor wel op leuke plekken geweest! Uiteindelijk via een magazine (hadden we er een paar van gekregen bij een infopunt) bij een hele mooie en leuke camping terechtgekomen in het plaatsje Toukley. Stonden op een prachtige plek aan het Tuggerah Lake. Trouwens de eerste camping waar we waren was ook alweer vol. Toch gek in zo'n groot land!

De volgende dag was het 25 GRADEN en zijn we naar allerlei plaatsjes langs de kust richting Sydney gereden. Hele mooie stranden en leuke dorpjes. Ook nog even aan het strand gelegen. Vervolgens doorgereden naar een camping. Het was 5 uur en de receptie was alweer dicht. Mensen eten trouwens ook heel vroeg hier. Toen naar een hele grote camping gereden bij Umuna Beach. Winnaar van 2015 met alles erop en eraan! Nog even lekker gezwommen daar. 'S avonds alle restjes opgegeten uit de koelkast. Laatste avond op een luxe plek afgesloten. Wel een plek zonder stroom. Hebben we nog geen een keer nodig gehad en moet wel een beetje 'backpack' blijven he.

18 november moesten we ons campertje alweer inleveren! Nou.... waar blijft de tijd? Eerst de tassen maar eens ingepakt en alles opgeruimd. Vervolgens richting Sydney gereden, was nog een kleine 100 km. Op naar de carwash! Dat was wel nodig, hij was bijna zwart! Weer redelijk schoon gekregen. Het autootje heeft z'n beste tijd wel gehad. Zat al behoorlijk onder de deuken en krassen, maar het was een top autootje! Om 2 uur hadden we hem ingeleverd. Doei Mighty! We hebben een super gave route gereden, maar liefst 5024 km. Als je naar Australië gaat moet je echt een camper huren. Zo leuk! Je slaapt op de meest gekke plaatsen, je kan lekker zelf koken en hebt alles bij de hand. Ook goedkoper dan elke nacht in hotels slapen. Dat redt je niet onder de 80 dollar.

Vanaf daar met de trein naar Kings Cross. De wijk waar ons verblijf zat. 200m voorbij de camperverhuur zat een treinstation dus dat was top. We hadden voor het eerst echt een backpackers hostel geboekt. Sydney is erg duur, zelfs voor dit betaal je €60 per nacht met gedeelde badkamer. Zag er prima uit, leuk kamertje! (Lees: net zo groot als ons campertje). Gelijk richting de stad gelopen. Het was 20 min naar het Oprah House en 30 min naar de Harbour Bridge. Echt een prachtige haven, erg indrukwekkend! Gezellige stad met allemaal leuke terrassen. Dat zie je niet vaak in die mega steden. Ook de BridgeClimb geboekt voor de volgende dag!

De volgende dag gingen we om 09.35 uur de Harbour Bridge beklimmen. Allereerst ons ontbijt gemaakt in de gezamenlijke keuken, brood, jam en chocopasta. Toen zeker een half uur daarheen gelopen. 30 graden deze dag dus hadden de warming up er wel opzitten! Veel hoogteverschil in de stad, dus veel trappen op en af! De klim was echt super gaaf om te doen. Moesten een speciaal pak aan en je werd gezekerd. Kregen eerst een hele uitgebreide uitleg, moesten binnen een keer oefenen en vervolgens omhoog. 3,5 uur duurde het in totaal en hebben 1400 trappen gelopen. Op de top waren we 145 meter hoog! Het is enorm duur, maar een hele gave ervaring! Je mocht ook niks om of meenemen, dus alle foto's maar gekocht als aandenken! Konden niet kiezen en dit doe je tenslotte maar 1 keer. 'S middags naar het midden van de stad geweest. 'S avonds naar Chinatown en naar de Darling Harbour, ook erg leuk! Einde avond konden we niet meer lopen, zulke zere voeten!!!! Pfoe! 60 km halen we wel.

20 november zijn we met de ferry naar Manly Beach gegaan. Het zou 38 graden worden, maar het was maar liefst 42 graden! Mega warm! De twee na warmste dag ooit in november. Gek land, vorige week was nog nog 10 en de dag daarop werd het 15 graden cooler. Leuke boulevard daar! Maar niet de hele dag op het strand gelegen met die temperatuur. De zee was trouwens nog heel koud, maar wel voor het eerst gezwommen in Aussie! 'S avonds in onze wijk Kings Cross gegeten. Beetje een alternatieve wijk, maar leuk en gezellig straatje!

Er liep 's avonds trouwens een mega grote tor op de muur boven ons bed, heeeel vies! 'S nachts werden we wakker van allemaal schreeuwende mensen. Douchen op de gang in een gedeelde badkamer! Nou we zijn absoluut niet moeilijk en vinden alles leuk, maar zijn toch niet echte backpackers denken we. Toch een ander soort mensen. Komen een keer om 11 uur hun bed uit, sigaretje roken en kijken wel wat ze die dag doen. Wij hebben dan al de halve marathon gelopen joh. Sommige komen amper het verblijf uit. Agja ieder zijn ding, misschien verklaren ze ons wel voor gek!

Volgende dag naar de Taronga Zoo geweest. Konden ons niet heugen wanneer we voor het laatst in een dierentuin zijn geweest. Je gaat er met de boot heen en vervolgens met een kabelbaan omhoog. Erg mooi park met prachtig uitzicht over de stad. De giraffen hebben elke dag een mooie skyline. Einde dag nog naar een grote winkelstraat geweest.

Laatste dagje hebben we nog veel rondgelopen, nog een toren op geweest, tas gepakt en 's avonds nog een keer bij de bar van het Oprah House geweest! Erg populair. Een wijntje kost ook maar 25 dollar. Ging nog een Cruiseschip weg. Onze begeleider van de BridgeClimb zei dat het 1 miljoen per dag kost om aan te leggen in die haven?

Nou dit was alweer Australië. Wat een geweldig land! Zo mooi en schoon, aardige mensen en gezellig! Veel gezien en dat was dan nog maar één klein hoekje. Op naar Bangkok!!! Nog maar 1 maandje, maar eerst nog een mooie rondreis door Thailand maken!

• 23 November 2015 - 09:16

Jolanda:

Weer super leuk geschreven, volgens mij mogen jullie wel een beetje uitrusten in
    Thailand.........ben benieuwd hoe het daar is!!!als het goed is zijn jullie nu net geland en is het
    tijdverschil nog "maar" 6 uur.......Veel plezier!

• 23 November 2015 - 18:29

Guda:

Australië was te kort .... Maar wat hebben jullie mega veel gedaan en indd mooi verwoord

• 23 November 2015 - 21:52

Tjade:

Leuk jongens en op naar het volgende avontuur in Thailand?

• 23 November 2015 - 22:47

Kiki:

Wat doe ik hier nog?! Geniet ervan mopjes!