Australië deel 1 - Reisverslag uit City, Australië van Stijn en Laura BlomManen - WaarBenJij.nu Australië deel 1 - Reisverslag uit City, Australië van Stijn en Laura BlomManen - WaarBenJij.nu

Australië deel 1

Blijf op de hoogte en volg Stijn en Laura

12 November 2015 | Australië, City

Zo we zitten inmiddels weer een paar dagen in de bewoonde wereld van Australië, nouja zover je het bewoond kan noemen! Wat is het groot hier, niet normaal! Tijd voor een verslagje van onze eerste dagen hier.

28 oktober vlogen we om half 2 vanaf Denpasar naar Adelaide met Virgin Australia. Om 9 uur 's avonds lokale tijd kwamen we aan. We gingen weer 3 uur mee met de tijd. Goede vlucht gehad! Het duurde best lang voordat we eenmaal buiten waren. Het was erg druk en moesten 2 keer een controle door. Vanaf het vliegveld de bus gepakt naar het hotel, was maar een klein stukje en daarna nog 2 km lopen. Om 11 uur waren we in het hotel. Hier bleven we 2 nachtjes, zodat we 1 dag in Adelaide zelf hadden. Tas afgegooid en gauw wat gaan eten bij de Hungry jacks (Burger King)! Honger!

De volgende dag wel vroeg de wekker gezet. De hele dag beetje rondgelopen in de stad. Leuke lokale markt en verder veel winkels en heel veel kerken. Leuke stad, maar niet heel bijzonder. Prima voor 1 dag en om een beetje bij te komen van het reizen. Aardige mensen hier ook. Prijzen zijn hier wel weer ff anders dan in Bali hoor haha. 9 dollar voor 2 Sprite! 6 euro zeg maar omgerekend.

De volgende dag gingen we lekker op tijd onze dikke campervan ophalen! 5 km bij ons vandaan, dus een mooie ochtendwandeling.
Een super schattig busje. Achterin een bank waar je een bed van kan maken en een heel klein keukenblokje. We hebben wel een all inclusive pakket, dus hebben wel borden/bestek/beddengoed en een tafel + 2 stoeltjes voor buiten. Het dak kun je uitschuiven dus dat is wel handig. Verder een automaat en airco dus top! Ohja en links rijden dus dat is wel grappig!

Vanuit Adelaide zijn we gelijk omhoog gereden de binnenlanden in richting Mildura. We hebben deze dag 350 km gereden. Wat een vlaktes, niet normaal! Super mooi en afgelegen en om de 20 km een keer een huis. Je komt maar heel weinig auto's tegen. Op een gegeven moment hield de weg opeens op, maar een gratis ferry bracht ons naar de overkant. Waren alleen nog opzoek naar een supermarkt. Duurde even maar naar 200 km hadden we er 1 in het dorpje Waikarie. We hadden niks dus maar gelijk van alles gehaald, zodat we zelfs kunnen kokkerellen. Toen opzoek naar een slaapplaats. Je mag in Australië op veel plekken slapen hadden we gelezen, maar hoe of wat wisten we ook niet precies. Je hebt veel van die parken en reservaten, maar die waren wel erg afgelegen? Ook geen bordjes ofzo. We zijn doorgereden naar een National Park, wat erom bekend staat dat mensen hier kamperen. We zijn beland bij Murray River National Park. Voor 11 dollar mochten we hier slapen. Moet je gepast in een envelop doen en in een brievenbus stoppen bij de ingang. Ging eigenlijk heel makkelijk dus voor de eerste nacht. Super mooi park met alleen zandweggetjes en JAAA met kangoeroes! Echt gaaf! Hadden tot nu toe alleen nog maar dode gezien langs de weg! Heel groot park en hebben maar liefst 2 andere kampeerders gezien. Geen douche en wc op zulke parken, maarja beetje creatief zijn! Mooi plekje bij het water helemaal alleen. 'S Avonds gezellig een kampvuurtje gemaakt! Het is hier echt PIKdonker!!!

De volgende dag zijn we naar Mildura gereden. Stijn had een tip van een klant gekregen om deze route te rijden, omdat je dan pas een indruk krijgt van het echte Australië! Wat een lange wegen en je kunt km ver om je heen kijken. Je kent het wel een plaatje met een weg waar je het einde niet van ziet! Nou zo dus en dan 300 km lang! Ook onverharde wegen pakt de tomtom, dus doen eigenlijk een beetje offroad rijden met ons campertje! Rood zand en borden dat je moet oppassen voor kangoeroes! Eerst richting Lake Victoria, een hele lange zandweg, alleen helaas een Lake zonder water! Vervolgens nog ff gedoucht bij de BP, dan hadden we dat maar gedaan. Ook zat er in Mildura een Triumphwinkel, maar deze was helaas gesloten op zaterdagmiddag. Geen internet is nu al lastig. We zijn doorgereden naar het zuiden en wilden gaan slapen in Hattah-Kulkyne National park. Eenmaal aangekomen, bleek dat het wel kon, maar dat je moest reserveren van te voren en het kost ook nog 40 dollar. Jammer, maarja hebben ook nergens internet dus dat is een gok! Echt back to basic. Uiteindelijk hebben we in het plaatsje Ouyen op een kleine camping geslapen! Lekkere warme douche dus prima! En oohja ook een wasmachine, dus voor het eerst al onze kleren gewassen! Tot nu toe alleen nog met de hand gedaan.

1 november zijn we verder richting het zuiden gegaan. Allereerst naar Wyperfeld National Park. Hier zijn we naar de snowdrifts gereden. Een vrouwtje gaf ons deze tip. Hele grote duinen midden in een veld. We wilden eigenlijk dwars door het park heen rijden, maar de wegen zijn meer geschikt voor een 4x4 en niet voor een camperbusje haha. Maar even terug gegaan via de grote weg. Weer veel gereden en we wilden gaan slapen in Little Desert National Park. Helaas, geen camping area. Toch nog best lastig te vinden en de afstanden zijn ook zooo groot. We zijn nu al geneigd om elke keer verder te rijden! Uiteindelijk hebben we geslapen bij het plaatsje Gymbowen. Echt wildkamperen tussen de weilanden! Of het mag? Geen idee. Stonden op niemands terrein en ook niemand in de weg! Stijn vond het geweldig, Laura vond het toch wel een klein beetje spannend! Het was zondag, het leek wel of we alleen waren deze dag! Alle dorpjes waren verlaten.

Om 6 uur was Laura klaarwakker en zijn we vroeg weggereden. We kwamen langs mooie rotsen, waar we hebben ontbeten. Waren allemaal mensen aan het bergbeklimmen. Je wordt hier vanzelf wel een natuurfreak! Het was een super koude dag, +/- 12 graden en regen. De slaapzakken komen toch wel goed van pas pfoe! De dag doorvoor ook al wat minder, maar opzich ook wel ff lekker. Allebei snotverkouden haha. Vervolgens doorgereden naar Grampions National Park. Een bekend park in Australië en voor het eerst dat we een beetje mensen tegenkwamen buiten de grotere steden om. Een park van 100 km met watervallen en mooie meren. Vervolgens doorgereden richting Portland. Drukkere plaats aan het water! Boodschappen gedaan en gepind. Wilden al eerder stoppen, maar daar was eigenlijk niks! Record vandaag, 400 km! Vragen ons echt af hoever mensen rijden voor hun boodschappen! Soms tik je een dorpje in op de tomtom en staat er 1 huis. Alleen de wat grotere plaatsen hebben iets van een supermarkt en benzinestation, kan zo maar 100 km zijn! Wat dacht je van de postbode? We hebben geslapen op een wildlife campeerplaats in Narrawong State Forest. Waren nog een aantal andere! Hadden even nagevraagd bij een toeristeninfo waar we konden slapen. Was moeilijk te vinden, maar om half 7 waren we er! Liepen ook weer kangoeroes! Hebben de lange broek aangetrokken en lekker kampvuurtje gemaakt. Het was echt koud brrrrr! Geloof dat we nu een beetje gaan snappen hoe het werkt met het zoeken van een wildlife campingplek! Campings heb je overal, maar dit is veel leuker toch!

Dinsdag 3 november zijn we vanaf Portland doorgereden naar Tower Hill. Een Nederlandse vrouw in het vliegtuig gaf ons deze tip. Zij woont zelf in Melbourne. Een groot reservaat met een hoop wilde dieren. Een stuk gelopen en kwamen daar de eerste koalabeer tegen! Ook liepen er grote struisvogels op het pad. Alleen geen kangoeroes gespot. Daarna zijn we doorgereden naar Warrnambool. Hier hebben we o.a. een MacDonalds opgezocht, zodat we voor het eerst even konden internetten en het thuisfront op de hoogte konden stellen! Je hebt in veel plekken geeneens service, dus smsen kan ook niet. Toch gek, want op de meest rare plekken in Bali heb je zelfs Wifi! Vervolgens opzoek naar een slaapplek. We zijn naar het begin van de Great Ocean Road gereden (een bekende toeristische weg). We hebben weer wild gekampeerd in Peterborough. Even aan een man uit het dorp gevraagd waar we konden staan. Van te voren al even IJSKOUD gedoucht vlakbij het strand. De zee is echt mooi en helder met super grote golven. Jammer dat we (nog) niet kunnen zwemmen, hopelijk kan het nog een keer.

4 november gingen we starten aan de Great Ocean Road. Een prachtige weg langs de zee met hele grote rotsen. 20 km verderop waren al de bekende 12 apostles, super vet! Verder veel gestopt langs deze weg. Daarna doorgereden richting Apollo Bay. Tussendoor kwamen we op een weg waar we veel Koalaberen hebben gezien! Einde middag doorgereden naar de Stevenssons Falls in Barramunga. Hier heb je een hele gave campingplek met vlakbij een mooie waterval. Doen elke dag even de watertank vullen zodat we in ieder geval kunnen koken. Stroom hebben we niet nodig en douchen doen we wel een keer onderweg of als we wel op een camping staan. Als we straks in de grote steden staan, ontkom je er niet aan om op campings te slapen! Dit is een beetje Expeditie Robinson. Eerst heel hoog de bergen in, hout zoeken, koken en slapen! Hebben trouwens wel lekkere wijntjes gekocht bij de supermarkt! Ook hele mooie rode vogels hier, soort papegaaien.

De volgende dag hebben we de rest van de Great Ocean Road afgereden. Een erge koude dag, maar ondanks dat toch een hele mooie route! In het plaatsje Geelong zijn we gestopt om wat meer info te vragen over een slaapplek en over Melbourne waar we de volgende dag naartoe wilden. Uiteindelijk hebben we geslapen bij een BP aan de freeway M1. De volgende dag hoefden we dan nog maar 50 km te rijden.

6 november gingen we een dag naar Melbourne. We hoorden dat parkeren in de stad niet echt een optie was. We zijn naar Williamstown gereden en vanaf daar hebben we de trein gepakt. Geen idee of dit kon, maar de spoorlijn gevolgd en dit ging eigenlijk super. Konden de auto goed kwijt en binnen een half uur waren we midden in de stad. We stapten uit op de Flinderstreet, een bekende straat. Hele leuke stad om een dag heen te gaan. Veel gelopen en een paar keer de tram gepakt. Zijn onder andere naar een grote markt geweest, de haven, Chinatown, Albert Park waar de formule 1 wordt gehouden en St Kilda. Ook hele gezellige barretjes en leuke winkelstraatjes. Deze week was de Melbourne Cup. De grootste paardenrace van Australië. Mensen zijn er helemaal lyrisch van en iedereen praat erover. Eerste dinsdag in november is zelfs een vrije dag en er is ook een tv-zender van. Geïnformeerd over de dag en tickets. Als we er dan toch zijn is het natuurlijk wel heel gaaf om dat in het echt te zien. 'S avonds zijn we teruggereden naar dezelfde BP om de volgende dag opnieuw de trein te pakken zodat we mooi op tijd waren.

Rond 10 uur waren we bij de Flemington Racecourse. In de trein zaten al een hoop opgedirkte mensen. Allemaal hele mooie jurken aan, hoge hakken, bloemen en hoeden op. We stonden bij de kassa om kaartjes te kopen en toen bood een man ons 2 gratis kaartjes aan! We waren helemaal verbaasd. Hij had ze over en we mochten ze hebben! Super aardig! Zien we er zo slobberig uit, 2 arme toeristen? Haha nee het was echt gemeend. Toch 110 dollar bespaard. Om 12 uur begonnen de races. Eerst wat rondgelopen, wat een spektakel maken ze ervan. Het heeft weinig met de sport te maken, denk dat 90% niks met paarden heeft. Het was erg koud, maar wel droog. Iedereen liep er toch alsnog heel bloot bij. Super mooi iedereen, waren de enige in spijkerbroek zowat. Er wordt heel veel gegokt, er gaan miljoenen in om. Geen idee hoe dit in zijn werk gaat verder. Ook het prijzengeld is enorm. Erg leuk om de races te zien. Alles wordt live opgenomen en na de race wordt er een hele persconferentie gehouden met sponsors etc. 'S avonds aan de andere kant van Melbourne langs de snelweg geslapen. Voor het eerst echt druk op de weg de stad uit.

De volgende naar Philip Island. Eindelijk lekker weer, beetje ontdooien!!! Wel een gek land, de ene dag 15 en dan 27 graden. Normaal is het deze tijd wel mooier weer, maar we redden het nog steeds met 1 lange broek en 1 trui haha. Stijn is te eigenwijs om zijn lange broek aan te trekken. Philip Island is een leuk gebied. Mooie strandjes en ook nog een kijkje genomen bij het circuit waar laatst MotoGp was. Begin van de middag een leuke camping opgezocht. Ook nog even het dorpje in geweest. Best druk en er was een vespadag. 'S avonds om 00.00 uur motoGP gekeken met z'n 2e in de gezamenlijke ruimte op de camping. Onder het dekbed bij de kachel, maar helaas voor Stijn Rossi heeft niet gewonnen. Tot nu toe zo'n 2800 km gereden dus we gaan de goede kant op!

Groetjes daar!

• 12 November 2015 - 10:15

Jolanda:

Zo leuk om het te lezen, heb al veel foto's voorbij zien komen geweldig hoop dat het laden lukt
    want denk dat anderen het ook wel willen zien! enne dat jullie mij elke x om 430 wakker appen is
    helemaal niet erg hoor zolang de verhalen en foto's zo gaaf blijven!!!!!

• 14 November 2015 - 14:13

Guda:

Haha indd jolanda ik heb ook de tel naast mn bed ,en kan ook zelfs midden in de nacht de verleiding niet weerstaan om te kijken, soms grappige tavrelen zonder bril, ik dacht zit daar nou een beest bij Stijn op z'n schouder ??bleek het de volgende ochtend z'n haar te zijn