Bali - Lombok - Gili deel 2 - Reisverslag uit Kalibukbuk, Indonesië van Stijn en Laura BlomManen - WaarBenJij.nu Bali - Lombok - Gili deel 2 - Reisverslag uit Kalibukbuk, Indonesië van Stijn en Laura BlomManen - WaarBenJij.nu

Bali - Lombok - Gili deel 2

Blijf op de hoogte en volg Stijn en Laura

22 Oktober 2015 | Indonesië, Kalibukbuk

Het is alweer ruim een week geleden dat we wat geplaatst hebben, pfoe wat gaat de tijd snel zeg! Maar we schrijven elke dag een klein stukje van wat we gedaan hebben, voor onszelf ook leuk om bij te houden! We zijn alweer op veel plekken geweest.

12 oktober zijn we naar Gili Meno gereisd. Een heel klein eilandje bij Lombok. 'S ochtends werden we opgehaald door een soort dalah dalah busje die soms amper de stijle helling opkwam! Vanaf Bangsal gingen we met een lokaal bootje naar Gili Meno. Het zijn drie kleine eilanden achter elkaar, die je ook zo kunt zien. Bij een klein loket met handgeschreven kaartjes konden we onze eerder gekochte kaart inwisselen. Toen was het even wachten op de boot, want allereerst ging er een paar 100 kilo mee aan eten en drinken. Vervolgens mochten wij erop. We zaten denk ik met 60 man op de boot, veel backpackers! Heel krap! Het was wel een grappig gezicht tussen de tomaten en ananassen. Het was maar 20 min varen dus rond 11 uur waren we al in Gili Meno.

Echt prachtig felblauw water en super helder. De eilanden staan ook wel bekend als bounty eilanden. We hadden de dag daarvoor al een hutje geboekt. Dit was ergens in het binnenland, niet ver van de haven. Je hebt daar geen normale wegen en ook geen auto's. Vooral veel paard en wagen. We hadden een super leuke bungalow, een klein houten huisje met een mooi opgemaakt bed! Het eiland staat ook wel bekend als honeymoon eiland! Nee nee, geen nieuws verder! We sliepen hier 2 nachten.

We hebben lekker aan het strand gelegen en daarna het hele eiland rondgelopen. De volgende dag gesnorkeld. Toen hadden we voor het eerst een bewolkte dag met een paar spetters. Veel meer als aan het strand liggen en wat eten kun je daar ook niet doen! 'S avonds bij een heel gezellig tentje gezeten en terug was het even survivallen door het donkere binnenland. We hebben hier wel slecht geslapen! Overal op het eiland, ook om onze hut heen dus, lopen allemaal hanen! Nou we konden die beesten wel wat 's nachts. Toen om 4 uur ook nog de moskee begon te brullen was het helemaal feest! Vanaf Lombok is dit eigenlijk al zo 's nachts, haha drama.

De volgende dag gingen we om 08.30 uur met de boot naar Gili Trawangan, het party eiland en ook de grootste van de drie. De haven ligt direct aan de lange strip van het eiland. Allemaal tentjes en dingetjes, super druk ook! Totaal anders dan Gili Meno, maar wel erg gezellig! Je moet echt uitkijken, aan alle kanten wordt je bij omver gereden door paard en wagen! Echt mega veel. Hier wat rondgelopen en aan het strand gelegen. Je ligt hier gewoon tussen de bootjes, maar weer zo mooi water! Leuke lounge barretjes en 's avonds zijn we bij de Sama Sama bar geweest, een bekende rastatent! Beetje uitslapen is hier geen optie hoor, om half 7 wordt je wel wakker van de lokale bevolking en de belletjes van de pony's die langskomen. We besloten om ook hier nog een nachtje te blijven, vonden het wel leuk hier.

De volgende ochtend hebben we fietsen gehuurd (dit is nog duurder dan een brommer) en zijn we het eiland overgegaan. Tussendoor even een duik genomen, het was ongeveer 38 graden, en 's middags weer een stuk door de binnenlanden. Je bent de strip nog niet af en je ziet het normale leven wat daar gaande is. De stroom viel trouwens ook nog beide avonden uit! 1 keer over het hele eiland, alles was pikdonker. Duurde best lang. De bandjes konden ook niet verder, dus iedereen bleef zelf gewoon doorzingen. Alle restaurants zijn er wel op voorbereid, die hebben allemaal zo'n aggregaat.

De volgende dag gingen we met de boot terug naar Bali zodat we nog langs de andere kant van Bali konden reizen. De boot was bloedheet, de airco was kapot en je zit daar toch gauw met een mannetje of 60 heen en weer te hobbelen over het water, iedereen zweten! Maarja kan gebeuren, na 2 uurtjes waren we weer in Pandang Bai. We hadden een transfer naar Candi dasa, 20 km verderop. Hadden een dag van te voren al een leuk (beetje fatsoenlijk) hotelletje met zwembad geboekt.

We hebben nu een week aan de zee gezeten, maar ook de douches waren koud en zout. Even normaal water is dan best lekker! We zoeken dan natuurlijk ook steeds accomodaties op die goedkoop zijn en daar kun je dan ook niet veel van verwachten! Wij vinden dat wel grappig, je moet gewoon niet zo krek kijken naar alles want dan zijn bepaalde dingen soms wel vies hoor haha. Maar goed wij zijn niet zo moeilijk, is ook een beetje het avontuur toch. Die dag een beetje gebadderd en 's svonds heel vroeg naar bed! We waren helemaal kapot. De afgelopen week echt mega slecht geslapen. Super veel lawaai van de moskeeën, discotheken, mensen, verkeer en leuke haantjes. Zit natuurlijk vaak om geen glas in de ramen, maar iets van doek o.id.

Moeten nog wel ff wennen aan de temperatuur hoor, het is elke dag boven de 35 graden. Je bent natuurlijk ook elke dag in de weer van hot naar her! Van werken wordt je minder moe lijkt het wel zeiden we al haha!

We hadden nog een nacht extra in Candi Dasa geboekt. Het dorpje zelf is niet zo bijzonder, ze hebben namelijk het hele strand volgebouwd. Ze zeggen dat het 20 jaar geleden de mooiste plek was. Ze hebben wel hele mooie resorts enz. Het was wel een goede plek om vanaf daar rond te rijden naar leuke plekjes.

Hebben die dag een scootertje gehuurd en zijn allereerst naar het waterpaleis geweest. Mooi aangelegd park met hele grote vissen. Daarna zijn we naar de Mother temple gereden, de heiligste tempel van Bali. Super groot en wel leuk om te zien! Er was een ceremonie, mega druk dus ook met lokale mensen. Allemaal in het wit en versierd. Het is wel echt een toeristenattractie, overal staan mensen aan je te trekken en willen ze geld verdienen! Niet altijd intrappen hoor! Moesten allebei een sarong aan, dus zagen er erg leuk uit samen, haha! We hadden er 1 en een eigen doek, maar dat mocht niet. Je kon er daar een huren voor 50.000 rupiah. Nu hadden we er een gekocht voor 40.000. Hoop dat andere toeristen zich dat ook niet laten aansmeren.
Op de terugweg zijn we nog langs Klungkung gegaan en toen hadden we naar 120 km wel houten billen.

Op naar Lovina, dit plaatsje ligt helemaal in het noorden van Bali. Het was dan ook ruim drie uur rijden. Na een mooie en toch ook wel vermoeiende rit in de taxi met heel veel bochten, hadden we al snel een hotel voor 3 nachten midden in Lovina. De taxichauffeur had zijn vrouw meegenomen voor de gezelligheid op de terugweg.

De volgende dag, hop weer een scooter gehuurd en gassen maar! Eerst naar de hotsprings, die vlakbij waren. Hier kon je heerlijk badderen in zwavelwater wat genezend zou werken. Ja dit hebben we wel nodig!

Vervolgens gingen we verder richting het westen, helemaal langs de kust. Niet zo mooi strand hier hoor als op Gili. Wel weer een leuke rit met af en toe een paar apen op de weg. Bijna zaten we in Java, het andere eiland. Zover hadden we gereden. Praktisch was het enkel nog de boot nemen, maar we zijn toch maar terug gegaan naar Lovina. 'S avonds zijn we nog bij een optreden geweest van lokale kindjes hier uit de buurt. We hebben zelfs nog even meegedanst! Een man sprak ons aan of ons dat leuk leek. We waren nog met twee andere. Een uur lang zingen en dansen, erg leuk! Hij had een dansschool en hij maakte dit ook mogelijk voor arme kindjes. Je kon een donatie geven zodat ze dit voort kunnen blijven zetten. Leuk om bij zulke dingen terecht te komen.

Lovina is een heel gezellig dorpje, het is nu alleen super rustig vanwege het seizoen. Wel te doen hoor met de me mensen die hier nu hun geld moeten verdienen. Je hebt hier trouwens zwart zand op het strand, lavazand noemen ze het. De mensen zijn hier ook weer zo aardig! Wat ook grappig is, ze noemen zich allemaal anders zoals Jimmy, Bob en Alex.

Gister (ondertussen alweer 21 oktober) zijn we met de brommer naar de meren midden in de bergen gegaan. Was koud daarboven joh! Stijn is onderhand al een echte Balinees met zijn rijkunsten, gaat top! Die we deze twee dagen hadden liep 80, we gaan sneller als de auto's hier.

Vandaag gaan we naar Seminyak, een plaats in het zuiden van Bali. Een rit van +/- 3 uur. Schijnt een leuke plek te zijn vlakbij Kuta waar ook veel te doen is in de buurt. Ondertussen al bijna heel Bali gezien, maar dan kunnen we daar nog een paar dagen blijven en de boel verkennen. Zijn hier nu nog 6 nachten. Ook heel veel zin om naar Australië te gaan.

Groetjes van ons!

• 22 Oktober 2015 - 20:29

Hans Blom:

Jongens super leuk om jullie verhalen te lezen.

Ik zeg geniet ervan en rij voorzichtig.

Groeten van een trotse vader!!!

• 23 Oktober 2015 - 01:57

GudA:

Jeetje kids wat bijzonder allemaal , echt onschatbaar.en dit is nog maar het begin al lijkt t al eeuwen