Thailand deel 1 - Reisverslag uit Ban Hin Luk Dieo, Thailand van Stijn en Laura BlomManen - WaarBenJij.nu Thailand deel 1 - Reisverslag uit Ban Hin Luk Dieo, Thailand van Stijn en Laura BlomManen - WaarBenJij.nu

Thailand deel 1

Blijf op de hoogte en volg Stijn en Laura

07 December 2015 | Thailand, Ban Hin Luk Dieo

Het heeft even op zich laten wachten, maar hier is die dan! De eerste twee weken in Thailand zitten er alweer op, maar hebben zeker niet stilgezeten. Als je over de helft bent vliegt de tijd altijd zo voorbij. Het was even wennen na Australië, maar weer helemaal leuk. Australië is toch heel vergelijkbaar met de westerse cultuur. Je zou daar zo kunnen wonen, alleen niet omdat het zover weg is. Thailand is trouwens ook niet arm, wat we wel hadden verwacht. Mensen wonen in prima huizen en een rijden mooie auto's.

Na een lange maar goede vlucht van 10 uur met Quantas Airlines zijn we aangekomen in Thailand. Met een taxi waren we met een uurtje in het hotel. Een prachtig 5 sterren hotel in Bangkok. Stijn had dit voor zijn verjaardag gekregen van Laura. 2 nachtjes in een heerlijk bed slapen, mooi zwembad en een super vette skylounge bar op de 38e verdieping. Hadden even wat problemen met de kamers, maar werd goed opgelost met een gratis cocktail en een hapje. 'S avonds van de prachtige skyline genoten met een DJ. Drankjes waren enorm duur, maar dat heb je er wel voor over! Wauw! Waren wel moe want gingen nu weer 4 uur terug in de tijd.

De volgende dag eerst ontbeten. Een mega uitgebreid ontbijt. Hadden eerst niet door dat er drie soorten ontbijt waren op verschillende plekken, dus dachten dat ze geen brood hadden. Complete avondmaaltijden hadden ze. Niet normaal wat mensen naar binnen werken! Eerst rijst gegeten, eieren en sushi. Daarna zagen we de andere kant. Cake, pannenkoeken, croissantjes en vers fruit! Woe heerlijk, meer Laura haar afdeling. Daarna naar de stad gegaan. Kon alleen met de taxi. Je doet ongeveer een uur over 5 km, niet normaal wat een verkeer. Je krijgt gelijk een indruk van de enorm drukke stad Bangkok!

We moesten eerst een treinticket regelen naar Chiang Mai waar we over 2 dagen heen wilden. Nou dit was moeilijker dan gedacht. Het was vol vanwege een feestweek en konden alleen pakketten boeken. Dan waren we 700 euro verder in in 5 dagen, nou mooi niet dus. Je wordt genaaid waar je bij staat! Ja en dan? De taxichauffeur bracht ons naar het station en liep met ons mee. Hier konden we nog gewoon een ticket boeken voor de nachttrein. Om half 8 's avonds vertrekken en om half 9 de volgende ochtend kom je aan. Nou gelukkig geregeld!

De taxichauffeur had ons afgezet bij het paleis. Vanaf hier rondgelopen in de stad. Wat een chaos! Wel weer erg leuk om te zien! Allemaal kleine kraampjes. Heel veel eten op straat met van die lucht waar je bijna van over je nek gaat, je kent het wel! Naar de bekende Koh San Road geweest. 'S middags rondgereden met een tuktuk. Er was een speciale week waarin de overheid goedkope rondjes aanbood. Hij heeft ons naar een aantal tempels en buddha's gebracht voor maar liefst 1 euro haha, dus gelijk veel van Bangkok gezien! Lopen was ook niet echt een optie met 36 graden! Moesten trouwens ook even stoppen bij een kostuumwinkel. De taxichauffeur krijgt hier een fooi voor als ze toeristen brengen! Only looking zei die. Wel mooi trouwens, maar binnen 5 min waren we weer weg! 's Avonds heerlijk gezwommen en nog een keer van het mooie uitzicht genoten.

De volgende dag zijn we wat meer in de buurt gebleven bij het hotel. Zijn naar een groot shoppingcenter geweest en daarna naar een lokale markt. Nou de hele PC Hoofdstraat was aanwezig en de dikste sportwagens stonden er tussen! Erg apart! Ook wel weer zo mega druk in die straten! Gewoon een beetje benauwend. Het was bloedheet dus nog even gezwommen voordat we naar de trein gingen! Duurde even want geen een taxi wilde ons brengen? Het was te druk zeiden ze vanwege het lampjesfestival. Is jaarlijks bij de rivier. Maarja we moesten toch terug, uiteindelijk met een tuktuk en een tussenstop. Ruim 2 uur van te voren gingen we weg 's avonds voor de trein! (5 km rijden). Het treinstation leek een beetje op Harry Potter, erg mooi. Een mega lange oude trein!

We dachten dat we een soort eigen kamertje hadden geboekt, maar dit bleek toch niet zo te zijn. We zaten tegen over elkaar en 's avonds maken ze dan het bedje voor je op! Een stapelbed. Iedereen ging al heel vroeg naar bed! Zat er een Duits stel naast ons en die gingen tegelijk met ons. Zegt die jongen opeens, ja die onderste is mijn bed! Wij echt HUH hoe kom je daar nu bij? Maar bleek dus wel zo te zijn. Hij wilde niet ruilen! Boven was krapper en Stijn paste er niet eens in! Nog geprobeerd wat te regelen, maar de trein zat dus echt helemaal vol. Hij stopte ook bij elke halte. Nou van een prive kamertje sliepen we dus uiteindelijk allebei boven in een stapelbed! My god dat was me wat! Haha. De hele nacht heen en weer gehobbeld en het was ijskoud door de airco! Lampen waren ook de hele nacht aan en soms schrok je wakker want dan leek het net of dat we van de rails afgingen!

Nou ja, de volgende ochtend om 10 uur kwamen we brak aan in Chiang Mai! Stijn was al helemaal vroeg wakker, maar kon niet eens zitten want die Duitsers lagen nog in hun bed en dat was onze stoel! Dus die heeft nog een paar uur in het tussenstuk gestaan. Dat was me weer een avontuurtje!

Er stond toevallig een busje van ons verblijf om mensen een kamer aan te bieden, dus konden zo meerijden! Zaten in het oude gedeelte van Chiang Mai! Dat is te herkennen door het water en de muren die er omheen staan. Leuk verblijfje, prima kamer, alleen loeiharde bedden! Deze dag wat rondgelopen. Echt een grote stad. Hadden er heel iets anders van verwacht, meer een soort jungledorpje en lokaal! Wel een leuke sfeer en een stuk relaxter als Bangkok! 'S avonds was er een hele grote optocht vanwege het festival. Duurde wel 3 uur en allemaal versierde wagens en mensen vol met glitters! Ook werden er enorm veel wensbalonnen opgelaten. Erg leuk.

De volgende dag een scooter gehuurd voor 3 dagen! Gaat allemaal iets moeilijker dan in Bali. Je moet je paspoort afgeven of best veel borg betalen. Nou paspoort afgeven deden we dus mooi niet. Hadden wel een gloednieuwe scooter. Zonder nummerbord trouwens, hoefde eerste paar maanden niet zei ze. Kan allemaal!

Vanaf daar zijn we lekker wezen rondrijden buiten de stad. Zijn o.a. naar de Chiang Mai Grand Canyon geweest. Ook nog naar een Triumph zaak geweest, die bleek echt om de hoek te zitten! Toevallig!

De volgende dag zijn we op de scooter naar het plaatsje Pai gereden om daar ook een nachtje te slapen. 130 km verderop. De grote tassen hadden we in het huidige verblijf gelaten en alleen een klein rugtasje meegenomen. Er is één weg daarnaar toe en die noemen ze ook wel de weg met 762 bochten! Pittig ritje dus maar wel erg leuk! Anders moet je een paar uur in een heet busje zitten dus dit is veel leuker. Ze waren aan de weg aan het werk dus onze koppen waren helemaal zwart van het stof. Het verblijfje wat we hadden opgezocht zat helaas vol, op internet stond nog 4 kamers. Een Nederlands stel daar zei nou dat internet hier moet je niet vertrouwen, werken ze niet zo goed bij! Daar gauw via internet wat anders opgezocht! Zaten in een superleuke bungalow net iets buiten het dorpje. Een schotse vrouw had 4 bungalows op een groot stuk land tussen de bergen! Prachtig!

'S avonds zijn we het dorpje in geweest. Het is een hippiedorp! Alles heel leuk aangekleed en in het hele dorp was markt met allemaal lekker eten. Voor het eerst dat we iets hadden van hier kun je wel van de straat eten. Enorm veel backpackers daar, maar dan ook echt backpackers! Dreadlocks, pipobroeken en sandalen. Je kunt het zo gek niet bedenken! Leuk om geweest te zijn voor een nachtje. Echt een schattig dorpje.

De volgende dag op de scooter terug en 30 km voor Chiang Mai kregen we een lekke band! Nee he!!! Nou we zijn nog verbaasd dat dit de eerste is. Even afkloppen want we zijn er nog niet. Maargoed we stonden op een grote weg en het was zondag. Veel was dicht dus ja en dan. Een stuk gelopen en bij de bemzinepomp zeiden ze dat we terug moesten en een andere zei nee de andere kant op... Uiteindelijk kwamen we bij een hele kleine garage waar toevallig een jongen was. Hij kon geen woord Engels dus belde zijn zus uit Canada en die ging ons te woord staan! Zo grappig! Hij had niet de juiste spullen, maar wilde het wel proberen!

Nou de hele binnenband was gescheurd. Deze had die zelf niet, maar ging die halen met zijn eigen brommer 10 km verderop. Binnen een uur reden we weer en ja het koste maar liefst 5 euro! Bedankt meneer voor de service! Het was bloedheet dus vanaf daar nog doorgereden naar een mooi meer in de buurt van Chiang Mai met allemaal lokale mensen.

De volgende dag hebben we een trekking tour gedaan met olifanten! We wilden dit heel graag, maar zonder rijden. Zielig toch! Je werd doodgegooid met olifantenritjes dus was even zoeken voordat we een 'iets' minder toeristisch tripje hadden. Om half 9 werden we opgehaald bij het hotel en het was 1,5 uur rijden naar de olifanten! Tussendoor moesten we stoppen om bananen te kopen en ons dessert. Het was een opvang met 4 olifanten die allemaal wat meegemaakt hebben. Zij maken ze weer sterk! De oudste was 65 en miste een slagtand en had brandplekken van een bosbrand. De andere hadden allemaal zere plekken door het rijden. We gingen ze eerst voeren, hebben medicijnen gemaakt en gegeven en vervolgens hebben we ze gewassen in de rivier! Eerst moesten we onze eigen scrubborstel fijn pletten! Was echt een super gave ervaring.

Daarna kregen we rijst en ananas als lunch. Vervolgens een pittige maar leuke wandeling naar een waterval waar we konden zwemmen. Einde middag hebben we geraft! Het was een erg leuke dag! Een leuke groep van 10 man, dus dat scheelt ook al een hoop! Geen massa.

Einde dag waren we aardig moe en 's nachts om 4 uur moesten we alweer op want om 6 uur vlogen we naar Phuket in het zuiden van Thailand! Was maar 2 uurtjes vliegen dus dat was ideaal! Om 11 uur de volgende ochtend werden we door een taxibusje afgezet bij ons hotel in Phuket. Verbleven in de bekende plaats Patong. Ja zo snel kan het gaan van de ene naar de andere kant van Thailand.

Nou ik kan je zeggen we waren helemaal kapot! In 1 week 2 vluchten, tijdsverschil en een nacht in de trein gehobbeld! Zijn 's middags nog even naar het strand gelopen maar Laura heeft zo'n 15 uur geslapen, zelfs op het strand! Zijn 's avonds ook voor het eerst in 2 maanden niet weggeweest haha! Al dat reizen hakt er aardig in! We liepen naar het strand en zagen het al! Dolle boel hier en mega toeristisch.

De volgende dag weer redelijk opgeknapt en lekker naar het strand geweest. 'S avonds de stad in gegaan naar onder andere de bekende Bangla road. Nou we keken onze ogen uit! Ongeveer in mix tussen de wallen, carnaval en oh Cherso! Staan aan alle kanten aan je te trekken of je naar een pingpongshow wilt met ladyboy's. Nou we hebben maar in een gezellig kroegje wat gedronken! Erg ontwikkeld hier trouwens ook, weinig met Thailand te maken zeiden we al, maar wel gezellig haha! Vonden het niet de moeite waard om hier nog veel langer te blijven.

De volgende dag hebben we de boot gepakt naar het bekende Koh Phi Phi. Duurde twee uurtjes. Slapen was hier best prijzig! Hadden een kamer geboekt midden in het centrum. Nou de bedden waren zo hard, je kon nog beter op de grond gaan liggen! Echt een krotje! Maarja hoort erbij he! Wel erg mooi hier met allemaal rotsen, witte stranden en heel mooi blauw water! 'S middags was er nog een hele harde stortbui. 'S avonds naar het andere strand geweest, je kunt hier alles lopen dus dat is erg leuk! Er zijn trouwens geen auto's. Je kan er alleen lopen! Er waren allemaal vuurshows op het strand, super gaaf! Verder ook weer een dolle boel hier, echt een feesteiland.

Toch nog maar een nacht bijgeboekt in ons mooie resort, anders blijf je ook verkassen met je spullen en het was ook veel duurder! Locatie was top. Naar een mooi strand geweest. Maar niet naar het bekende Maya bay gegaan op het andere eiland. Dit is bekend om de film 'The Beach'. Het schijnt dat er elke dag zo'n 1000 toeristen heenreizen en er 100 bootjes liggen.
'S avonds zijn we nog bij kickboksen wezen kijken! Je kon daar gewoon aan meedoen. 3 keer een minuut en als je won kreeg je een emmertje drank! Daar loopt trouwens iedereen mee op straat! Was wel echt grappig om te zien.

5 december hebben we de boot gepakt naar Koh Lanta. Een wat relaxter eiland en nog wat minder toeristisch. Hier schijnt het nog wat meer het echte Thailand te zijn dus daar hebben we ook wel weer zin in! Hebben een leuke bungalow met zwembad aan het strand! Leuke sfeer hier en een stuk minder ontwikkeld. 'S avonds gezellig gegeten met onze gedichten! Een lekker zacht bed ook, wel een moskee!!!

Vandaag heerlijk aan het zwembad gelegen. Wel weer een keiharde bui, maar schijnt elke dag vaak wel even te zijn! Hele leuke strandtentjes hier! Morgen gaan we het eiland verkennen, schijnt heel mooi te zijn. We gaan ons hier wel vermaken denken we! Een stuk minder druk, het echte Thailand en toch veel gezelligheid!!!

Nog 10 daagjes en dan zijn we alweer thuis!!!

Groetjes xxx van ons

• 08 December 2015 - 17:43

Hans:

Mooi verhaal jongens,top avontuur en mooie reis.

Doe voorzichtig.

Groeten Hans

• 09 December 2015 - 19:01

Guda:

Wat een prachtig verhaal weer om te lezen ,jullie kunnen het wel bundelen!!
    Geniet nog ff de laatste week !!